Praag en Auschwitz - Reisverslag uit Krąków, Polen van Jan Lingen - WaarBenJij.nu Praag en Auschwitz - Reisverslag uit Krąków, Polen van Jan Lingen - WaarBenJij.nu

Praag en Auschwitz

Door: Jan van der Lingen

Blijf op de hoogte en volg Jan

24 Juli 2011 | Polen, Krąków

Op mijn vorige lange reis viel me op dat ik het heel erg prettig vind om dingen van me af te schrijven en op die manier ook meer te onthouden. Dus dat is precies wat ik hier nu ga doen.

Afgelopen dinsdag ben ik om 9 uur 'sochtends in Utrecht in de trein gestapt naar Praag via Berlijn. Michelle en Jasper waren vriendelijk genoeg om me uit te zwaaien en gewapend met een serie boeken ging ik op stap.

Na 12 uur, Praag en blijkbaar een gefaalde reservering van mijn eerste Hostel. Gelukkig reis ik alleen en is er altijd wel een bed te krijgen. Couchsurfing heb ik opgegegeven overigens, niet alleen lukt het niet om een couch te krijgen, volgens mij zijn Hostels ook gewoon veel leuker.

Dus, ik in m'n eentje in een pauperhostel in Praag. Mijn eerste gesprek met m'n kamergenoten culmineerde in een avond stappen met twee Britten in een fantastische Steampunk-club in Praag. Ik heb in mijn leven nog nooit een club gezien die er zo fantastisch uitzag en dan nog was bier maar een euro.

Twee britten werden er daar al snel 15 en met weinig slaap een lange reis en veel bier was het al snel heel erg gezellig. De conclusie, Britten zijn idioten.

De volgende ochtend waren mijn drinkpartners verdwenen en lag ik brak in een kamer met vier andere gasten. Een kort gesprekje verder bleek dat het twee andere Engelsen waren die rondreisden met twee Amerikanen. Ze hadden bedacht die dag een stadswandeling te maken en 'savonds naar de 'Praha Pub Crawl' te gaan. Dit leek me wel prima en we spraken 'savonds af.
De stadswandeling die ik nam, met gids, gratis, was fantastisch. De beste man wist heel veel te vertellen over de geschiedenis, cultuur en vooral ook het nationale trauma van Tsjechië en specifieker Praag.

Het was wat jammer dat het snoeihard ging regenen en eigenlijk gewoon koud was, maar dat kon de pret niet drukken. Na drie uur in m'n T-shirt en zwembroek door de regen gelopen te hebben en het grootste deel van Oud Praag gezien te hebben ging ik terug naar het Hostel voor een warme douche en droge kleren. De 4 gasten van eerder zaten daar en het klikte eigenlijk allemaal wel prima. De Pub Crawl later die avond ondernamen we dan ook met z'n vijven en culmineerde in een waar slachtveld van absinth, bier en fantastische pogingen van onze jonge Amerikaanse vriend om vrouwen te versieren, met als enig resultaat een gescheurde broek van hem.

De volgende ochtend was vreselijk, een van de ergste katers in jaren. We hebben in feite de hele dag een beetje in het Hostel rondgehangen, de jonge Amerikaan was aan het kotsen en wij waren aan het lachen. Pas 'savonds konden we de moed verzamelen om de deur uit te gaan. Wat Goulash een relaxe kroeg en een paar lekkere biertjes. Relax drinken en een fantastisch gesprek over de verschillende wereldbeelden van jonge gasten uit drie verschillende landen.

De volgende dag verlieten de Amerikanen ons en ik had inmiddels besloten met de Britten door te reizen naar Krakow, niet het originele plan, maar ach, het klikte goed en ik heb toch niks beters te doen. Met Joe en Sam gingen we op weg naar het Kasteel van Praag. Een gigantische anti-climax. Waar wij een kasteel verwachten troffen we een klein dorpje op een heuvel met een matige Kathedraal in het midden. Als fervent kerk-bekijker had ik toch wat meer verwacht van de Kathedraal van deze ooit machtige stad in het Oosten. De expositie over de geschiedenis van het kasteel was wel prima, maar al met al stelde het niet zoveel voor en maakte het weinig indruk. Net als de rest van Praag eigenlijk, het is allemaal wel mooi, ziet er prima uit, maar zodra je ergens naar binnen gaat valt het tegen en je kan geen twee stappen verzetten zonder over een Tourist te struikelen. Het nachtleven is fantastisch, de 'tourist sites' niet echt.

'sAvonds door naar Krakow met de nachttrein. Ik verwachtte een helse rit, met een te klein bed en claustrofobische nachtmerries dus waren we voorbereid. Gewapend met een aantal liter bier en Vodka betraden wij de trein, waar mijn verwachtingen waarheid werden. Mijn voeten passen letterlijk niet tussen het bed en het plafond en ik wist dat er daar niet veel geslapen ging worden. Gelukkig hadden meerdere mensen hetzelfde idee als wij en met drie Ierse dames, twee Nederlandse dames en ons drietjes hadden we een fantastisch feestje in de trein. Tegen de tijd dat de conducteur ons naar bed trapte had ik overal kunnen slapen, zelfs in dat bedje.

Krakow, 7 uur in de ochtend, na 3 uur 'slaap'. Prioriteit was een Hostel zoeken en we belanden in het Tutti Frutti Hostel waar ik nu ook zit om dit verslag te schrijven. De service is fantastisch, de kamers goed en het gezelschap hilarisch. Top!

We besloten maar gelijk naar Auschwitz te gaan, want niemand had hier zin in en het moest wel gebeuren.

Daar was ik dus gister, Auschwitz. Ik heb nog nooit eerder moeten kotsen van pure walging, maar gister zat ik er toch wel heel dichtbij. De systematische en doelbewuste poging om een ras te vernietigen, de efficiëntie van het systeem, de afmetingen, de aantallen, het is ongelofelijk en onvoorstelbaar. Kamers vol schoenen, brillen, kinderschoentjes en als laatste, mensenhaar. Daarna de gaskamer, crematoria en de barakken van Birkenau. Iedereen moet het een keer gezien hebben, maar het is geen pretje.

Aangeslagen en de inherente slechtheid van de mens besprekend gingen we terug naar Krakow, waar ons de belofte van een 'Tram Party' wachtte. Na Auschwitz hadden we wel behoefte aan wat vrolijkheid dus we gingen mee. Met 140 mensen drinken in een club, daarna twee uur in een Tram door Krakow rijden met muziek en drank en daarna nogmaals, schijnbaar dezelfde club. Het was hilarisch, maar om eerlijk te zijn was het niet heel verstandig. Auschwitz spookte door m'n hoofd en als Sam er niet was had ik nu waarschijnlijk een blauw oog of een tand minder. Al met al een prima avond en we zijn allemaal veilig thuisgekomen.

Vanochtend werd ik wakker met het beeld van de kamer met mensenhaar op m'n netvlies. Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat ik dat verwerkt heb. Vandaag een rustdagje, relaxen, niet teveel doen en vanavond lekker wat eten en rustig een drankje doen. Morgen gaan we Krakow verkennen.

Het is hier fantastisch, kusjes uit het oosten.

Jan


  • 24 Juli 2011 - 14:11

    Mama:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt,maar ik bedacht wel dat het maar goed is dat je oude oma geen computer heeft. Waag je maar niet te vaak aan wodka,dat komt je hersencellen ten goede! Wil je oma een ouderwets kaartje sturen ? Haar adres is: Paterijstraat 44,8081TB Elburg.
    Je vader en ik bezochten in 1978 Auschwitz met een auto met een West-
    duits kenteken.Je kunt je je nu zeker wel voorstellen hoe we ons toen voelden! Geniet verder van je vakantie. We kijken uit naar je volgende verslag!Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krąków

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2011

Budapest, Bratislava en Dresden

28 Juli 2011

De lange, lange weg naar Boedapest

24 Juli 2011

Praag en Auschwitz
Jan

Actief sinds 24 Juli 2011
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 5198

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 24 Januari 2015

'Straya

18 Juli 2012 - 12 September 2012

Espana

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: